نگرانی از وضعیت آموزش و پرورش صربستان

وضعیت در آموزش و پرورش صربستان نگران کننده است، که نشان دهنده این واقعیت است که امسال تنها یک داوطلب برای برنامه تدریس در دانشکده شیمی در مقایسه با سه معلم در سال گذشته درخواست داد.

هیچ‌کس نمی‌خواهد معلم شود: دیگر کسی نیست که به بچه‌ها آموزش دهد و دولت هم کاری انجام نمی‌دهد

نویسنده : Snezana Rakic

وضعیت در آموزش و پرورش صربستان نگران کننده است، که نشان دهنده این واقعیت است که امسال تنها یک داوطلب برای برنامه تدریس در دانشکده شیمی در مقایسه با سه معلم در سال گذشته درخواست داد. این وضعیت پارسال در دانشکده فیزیک که فقط یک دانشجوی سال اول داشت رخ داد. پروفسور گوران روگلیچ، دکترا، رئیس دانشکده شیمی، می گوید که زنگ های هشدار خیلی زودتر به صدا درآمدند.از سال 2018، کسری قابل توجهی از معلمان ریاضیات و علوم کامپیوتر وجود داشته است. بعد از آن، فیزیک مورد توجه قرار گرفت و حالا دیگر موضوعات نیز آرام آرام دنبال این موضوع می روند. پروفسور روگلیچ می گوید در شش سال گذشته، هیچ واکنشی از سوی دولت به این مشکل وجود نداشته است.

در حال حاضر، مدارس با بیشترین کمبود معلم در ریاضیات، فیزیک، شیمی، علوم کامپیوتر و زبان آلمانی مواجه هستند.

در آیین نامه استخدامی در مدارس آمده است که فقط معلمان دارای مدرک فوق لیسانس می توانند تدریس کنند. با این حال، در عمل، متفاوت است. برای ادامه کلاس‌ها، مدیران مدارس مجبور می‌شوند از پرسنل کم‌صلاحیت‌تر، حتی فارغ‌التحصیلان دانشگاهی استفاده کنند.روسای هشت دانشکده در دانشگاه بلگراد که دارای برنامه های درسی تدریس هستند، بستری را ایجاد کردند که راه حل هایی را برای افزایش علاقه به مشاغل آموزشی و رفع کمبود کارکنان در مدارس پیشنهاد می کند. بورسیه تحصیلی، حقوق بیشتر و بازگرداندن جایگاه  فرهنگیان سه نکته کلیدی است که روسای دانشگاه بر آن تاکید دارند. این پلت فرم توسط سنای دانشگاه به تصویب رسید و به وزارت آموزش و پرورش ارسال شد.

پروفسور روگلیچ می‌گوید: «جز بحث در مورد اصلاح قانون جزا برای تلقی حمله به معلم به عنوان حمله به یک مقام رسمی و تصویب یک دستورالعمل نمره‌دهی، هیچ کاری انجام نشده است.

کودکان ترجیحات متفاوتی دارند

وی توضیح می دهد که بررسی تعداد معلمان مورد نیاز و چشم انداز برای پنج سال آینده برای دانشکده ها در اولویت است، اما هنوز این اتفاق نیفتاده است.

"این یک پیش نیاز اساسی برای اقدامات بعدی است. ما بورسیه‌های منطقه‌ای را پیشنهاد کردیم، یعنی نه برای دانشکده‌ها که برای همه دانشجویان ثبت‌نام شده بورس تحصیلی ارائه کنند، و بچه‌های مناطق خود را با تعهد به بازگشت برای تدریس در زادگاهشان یا اطراف تشویق کنند. پروفسور روگلیچ می افزاید: ما معتقدیم که این تنها راه حل برای حفظ آموزش در خارج از شهرهای دانشگاهی است.

همچنین موضوع بازنگری جدی برنامه های درسی مطرح شده است. اما افراد شاغل در مدارس، کارکنان دانشگاه و کارشناسان مختلف آموزشی نیز باید در این امر مشارکت داشته باشند. این باید شامل شیمیدانان و فیزیکدانان نیز باشد، زیرا این کار یک شبه امکان پذیر نیست. پروفسور روگلیچ هشدار می دهد که کودکان امروزی به وضوح ترجیحات و نگرش های متفاوتی دارند و این باید مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد.

او می افزاید که یک رویکرد سیستماتیک ضروری است. دانشکده ها نمی توانند این را به تنهایی تحلیل کنند زیرا به داده های مربوطه دسترسی ندارند. منابع داده‌ها، سیستم‌های اطلاعاتی منحصربه‌فردی هستند که در آموزش و پرورش و مدیریت مدارس ذخیره می‌شوند، که باید بینشی در مورد کمبود معلمان در هر مدرسه داشته باشند.

حرفه تدریس به حاشیه رانده شده

رئیس دانشکده فیزیک دانشگاه بلگراد، پروفسور ایوان بلچا، می گوید که حرفه معلمی سال ها تنزل یافته و به حاشیه رانده شده است و در نهایت منجر به بی علاقگی تقریبا کامل در بین جوانان شده است.همچنین به همین دلیل است که تعداد دانشجویان در برنامه های آموزشی در مقایسه با سایر برنامه های درسی (علمی، کاربردی) در دانشکده ما و سایر دانشکده ها به طور ناگهانی کاهش یافته است. پروفسور بلچا گفت: دولت باید فورا شروع به رسیدگی سیستماتیک به این مشکل کند و اقدامات نیمه تمام را اعمال نکند، بلکه مراحل پیشنهادی در پلتفرم «هشت رئیس دانشکده» را دنبال کند.

بازگرداندن اعتبار حرفه معلمی

با این حال، همانطور که می گویند، همه چیز در مورد پول نیست. احیای مقام و منزلت معلمان ضروری است.

سوابق شعبه بلگراد خدمات ملی اشتغال نشان می دهد که از مجموع فارغ التحصیلان بیکار، اکثر آنها فارغ التحصیل زبان و ادبیات صربی (141) و زبان انگلیسی (137) هستند، در حالی که کمترین ریاضیدان وجود دارد. فیزیکدانان و دانشمندان کامپیوتر - هر کدام فقط یک نفر.

رئیس دانشکده آموزش در بلگراد، پروفسور دانیمیر مندیک، خاطرنشان می کند که در سال های اخیر، به غیر از دانشکده آموزش در بلگراد و یاگودینا، ثبت نام در سایر مدارس آموزشی در صربستان کاهش یافته است.او دلیل این امر را از یک سو وضعیت مالی معلمان و از سوی دیگر نگرش فرزندان و والدین نسبت به معلمان عنوان می کند.

سیستم آموزشی زیر ذره بین

به دلیل حوادث ناگوار متعدد، از جمله غم انگیزترین آن که در اوایل ماه مه سال گذشته در مدرسه ابتدایی ولادیسلاو ریبنیکار رخ داد و طی آن 8 دانش آموز و یک کارمند مدرسه با تیراندازی یکی از همکلاسی هایشان کشته شدند، نقص های سیستم آموزشی صربستان به طور کامل آشکار شده است.عواقب تصمیمات ضعیف به طور فزاینده ای در تمام سطوح آموزشی قابل مشاهده است. در پایان تنها یک سوال بی پاسخ می ماند: چرا به پیشنهادهای معلمان پاسخی داده نمی شود و چه کاری باید انجام دهند تا مسئولان متوجه جدی بودن مشکلی شوند که نسبت به آن هشدار داده شده است؟

1403/04/12

کد خبر 20130

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =